11 rujna 2008

Načini smanjivanja troškova u logistici

Logistički management danas je dobio posebnu pozornost zbog visokih zahtjeva koji se postavljaju na kvalitetu roba i usluga, kao i intenzivne konkurencije koja logističke tvrke prisiljava na stalno poboljšanje svih aspekata svoga rada kako bi opstale na tržištu.

Uobičajeno,logistički management je definiran kao proces koji osigurava isporuku pravih proizvoda na pravo mjesto u pravo vrijeme u pravim količinama svojim klijentima. Normalno pod terminom logistika smatramo cijeli lanac snabdijevanja, od nabavke sirovina do isporuke gotovih dobra i usluga korisnicima.

Aktivnosti logistike mogu se kategorizirati kao ulazni (inbound) i vanjski (outbound) logističke aktivnosti. Aktivnosti od nabave do konačne proizvodnje zovu se ulazne aktivnosti, a aktivnosti koje se bave distribucijskim kanalom kojim se odvija isporuka gotovih roba i usluga za klijente od proizvođača zovu se outbound aktivnosti.
Postoje i glavna područja logističkog managementa:
-Nabava
-transport
-skladištenje
Troškovi supply chain managementa iznose od 5% do 50% konačne cijene proizvoda,ovisno o tome o kojoj se industriji radi.Slijede savjeti za smanjenje troškova u svakom od tih područja.

NABAVA
Proširite krug dobavljača za prozvode koji vam trebaju i izaberite one koji vam mogu ponuditi najbolje uvjete.Čak ako i ne promjenite sadašnjeg dobavljača samo poznavanje cijena i uvjeta poslovanja na njegovom tržištu dat će vam veću snagu u pregovorima.
Također,važno je to da pravilno izračunate troškove,što najčešće znači uključiti sve troškove koji se pojavljuju,a koji možda nisu odmah vidljivi.Uključite u kalkulaciju troškove vozarine, carine, troškove brokerska i špeditera koji su uključeni u posao,tečajne troškove i slično.. Usporedba ovih troškova pomoći će vam da odlučite koja je logistička tvrtka vaš najbolji izbor .Radite zajedno sa vašim logističkim tvrtkama i sudjelujte u njihovom kreiranju cijena za vas.
Možete se prebaciti i na alternativan,zamjenski,a jeftiniji proizvod.Time osim osnovne cijene snižavate i razne druge troškove poput carine i tečajnih razlika.Pokušajte sa dobavljačem dogovoriti just-in-time isporuku (koncept je obrazložen u prethodnim postovima),čime značajno smanjujete troškove skladištenja,zaliha i osoblja.Ako u ukupnoj cijeni vaše logističke tvrtke primjetite neki dio troška za koji vi znate jeftiniju varijantu (npr.cijenu kamionskog prijevoza na određenoj lokaciji) zahtjevajte od tvrtke da koristi nju.Kako ona tu uslugu može nastaviti koristiti i za svoje druge poslove,dolazimo do win-win situacije za obe tvrtke.
TRANSPORT
Izaberite način transporta (zrak,voda,cesta,željeznica) ili njihovu kombinaciju kako bi optimizirali troškove transporta od dobavljača ili transporta prema korisnicima.Svaki od ovih načina ima svoje prednosti i nedostatke u odnosu na cijenu,brzinu,kapacitet,fleksibilnost i sigurnost.Pravilan izbor smanjuje ili potpuno ukida oportunitetni trošak,odnosno trošak koji nastaje zbog situacije kada neki proizvod nije dostupan u zahtjevano vrijeme.Također,pravilna kombinacija načina prijevoza smanjuje troškove nastale zbog oštećenja robe u prijevozu.
Pravilno usmjeravanje i raspoređivanje vozila može smanjiti in-transit robe u prijevozu,smanjujući troškove goriva,osoblja i održavanja vozila. Danas postoje razne analitičke i matematičke metode ,razvijene u svrhu rješavanja problema usmjeravanja vozila kao što je metoda najkraćeg puta, metoda prijevoza, etc.U svrhu izbjegavanja troškova treba izbjegavati prijevoz manjih količina,koje ne popunjavaju kapacitet prijevoznog sredstva.
SKLADIŠTENJE
Jedan dio mogućnosti smanjivanja troškova prilikom skladištenja opisan je u prethodnim postovima.Ponovimo najosnovnije:
-Birati lokacije izvan centra gradova,dobro povezane prometnom infrastrukturom.Cijena najma ili kupnje lokacija u gradu je daleko skuplja,a prilazi skladišnom prostoru su često zagušeni.
-Izračunati optimalnu trazinu zaliha (za što također postoje razvijene analitičke i matematičke metode),čime smanjujemo količinu kapitala vazanu u zalihe,kao i potreban skladišni prostor za koji plaćamo troškove.
-Što više koristiti just-in-time princip poslovanja,smanjujući tako dodatno potreban skladišni prostor
-Pravilno pozicionirati robu u skladištu,smanjujući tako unutarnje transportne puteve,vrijeme rada i troškove osoblja.