20 veljače 2009

Kad logistika škripi

Samo brzi ulet.Za danas sam nekim ljudima obećao post o burzama tereta kojima je moguće značajno smanjiti troškove prijevoza u i iz Hrvatske.Nažalost,vremena nema.Obećajem post drugi tjedan.
Do tada,možete pročitati englesku veriju.

17 veljače 2009

Problemi u upravljanju skladišnim poslovanjem i mogućnost njihovog rješavanja putem WMS-a

Prilikom organiziranja skladišnog poslovanja,kao i u toku samog procesa rada u skladištu pojavljuju se neki tipični problemi.To su najčešće:

-Nedovoljna iskorištenost skladišnog prostora i ,povezano s time, nedostatak skladišnog prostora.

-Velika mogućnost pogreške djelatnika koji rade u skladištu (zamjena sličnih artikala jedan za drugi)

-Prevelika potrošnja vremena na traženje određenog artikla u skladištu

-Relativno spor protok robe i "čepovi" na ulazu ili izlazu iz skladišta

-Nedostatak informacija o količinama,vrsti i vremenu dolaska/odlaska neke robe iz skladišta

-Neefikasno korištenje radne snage


Svi navedeni problemi odnose veliki dio resursa,kako logističkog dijela tvrtke,tako i tvrtke u cjelini.Također,problemi se povećavaju proporcionalno sa veličinom skladišnog sustava o kojem se radi.

Zbog tih problema većina velikih tvrtki sa značajnim skladišnim sustavom,a pogotovo logističke tvrtke koje djelatnost obavljaju u području pružanja usluga skladištenja robe za račun drugih, sve više ulažu u informatičke sustave za praćenje i upravljanje skladišnim poslovanjem (warehouse management system-WMS).
Ti sustavi osim softverskog dijela skladišnog poslovanja,koji je implementiran u poslovni program dotične tvrtke,koriste i strogo namjensku opremu (hardware),koja se koristi u skladišnom poslovanju.To najčešće uključuje skenere,čitače bar kodova,wireless mrežnu infrastrukturu i opremu,prijenosna računala.

Implementacija WMS-a ima za cilj ubrzati procese rada u skladištu,detektirati i otkloniti kritične točke skladišnog poslovanja,povećati točnost zaprimanja,komisioniranja i izdavanja robe,te smanjenje potrebne dokumentacije.Tako je danas moguće cijeli operativni posao u skladištu odrađivati bez papira,odnosno nije potreban niti jedan papirnati dokument kako bi se roba uskladištila,premjestila sa jedne na drugu lokaciju unutar skladišta,komisionirala,pripremila za isporuku i isporučila.

Zahtjevi koje bi kvalitetan WMS trebao ispunjavati:

1.mogućnost praćenja svakog komada artikla u njegovom kretanju kroz skladište,od ulaza do izlaza
Ovaj zahtjev znači da se svaka količina pojedinog artikla preko WMS-a zaprimi na stanje skladišta,te razmjesti po pozicijama.Svako preseljenje sa jedne na drugu poziciju također je potrebno provesti kroz WMS.Kod komisioniranja robe nalog za komisioniranje svaku količinu artikala treba skinuti sa točno određene pozicije i zabilježiti promjenu.Kvalitetan sustav praćenja kolanja robe kroz skladište značajno smanjuje vrijeme potrebno za skladištenje i komisioniranje,povećava točnost komisioniranja i inventure,omogućuje puno lakše detektiranje i ispravljanje grešaka u radu.

2.Mogućnost traženja artikala po pozicijama i pozicija za svaki artikal.Odnosno, pokazati na kojim se sve lokacijama unutar skladišta nalazi određeni artikal ili koji se sve artikli nalaze na nekoj poziciji ili grupi pozicija.
Kvalitetno ispunjavanje ovog zahtjeva također ubrzava proces i povećava proces rada,te značajno povećava iskoristivost skladišnog prostora.To dovodi do potrebe za manjim skladišnim prostorom,te sniženjem troškova skladištenja.

3.Za tvrtke koje uz skladištenje obavljaju i prijevoz robe postoji zahtjev da se svakoj isporučenoj robi pridruži vozilo koje je tu robu odvezlo.Ispunjavanje ovog zahtjeva na minimum svodi greške kod isporuke i "izgubljenu" robu,odnosno robu koja je izašla iz skladišta,a nije stigla na odredište.

4.Mobilnost.Kako u skladištu nije moguće na svakom koraku postaviti terminal za rad,potrebno je osigurati mogućnost rada na cijelom prostoru skladišta.Najčešće se to riješava skenerima,dlanovnicima i čitačima bar kodova.

5.Potpuna analiza rada skladišta,po svim razinama i sudionicima u poslovanju.

6.Mogućnost odabira metode vođenja skladišta (FIFO,LIFO,FILO...),što je posebno važno kod artikala koji imaju (kratki) rok trajanja ili sezonskim artiklima.

Također važan je zahtjev za jakom i pravovremenom korisničkom podrškom,te nadogradnjom sustava,kako bi se pravovremeno odgovorilo na novonastale potrebe i zahtjeve u poslovanju.

08 veljače 2009

Warehouse management system

Warehouse management system (WMS) jedan je od ključnih dijelova supply chain managementa ili skladišne logistike i prvenstveno se odnosi na upravljanje transportom i skladištenjem materijala ili robe unutar skladišta,a uključuje primanje na skladište,skladištenje,prikupljanje i otpremu robe ili materijala.

Warehouse management system također bi trebao pružiti značajnu pomoć pri optimiziranju zaliha,pružajući real time informacije o količini i statusu zaliha u skladištu.

Kako bi efikasno pratili tijek proizvoda kroz skladište WMS danas najčešće uključuje naprednu tehnologiju za prikupljanje i obradu podataka kao što su barcode scanneri,prijenosna računala ili wireless LAN mreže.Nakon što se podaci prikupe oni se šalju u centralnu bazu podataka,iz koje tada možebo dobiti korisne izvještaje o stanju i položaju proizvoda unutar skladišta.

Cilj WMS-a je pružiti standardizirane podatke i procese kojima se proizvodi primaju na skladište,uskladištuju na točno određena mjesta unutar skladišta,prikupljaju sa točno određenih mjesta unutar skladišta i otpremljuju iz skladišta.Drugim riječima,WMS mora pružiti uvid u fizičko kolanje robe od trenutka ulaska do trenutka izlaska iz skladišta.

U slučaju pitanja da li uvesti ili ne WMS treba imati na umu nekoliko stvari:

-WMS pomaže pri smanjenju zaliha
-WMS smanjuje troškove radne snage
-WMS smanjuje potreban kapacitet skladišta
-WMS povećava točnost isporuke,smanjujući na taj način troškove transporta zbog povrata krive i ponovnog slanja ispravnih proizvoda
-WMS povećava brzinu manipulacije robom
-WMS povećava točnost inventure robe,kao i točnost podataka o stanju u skladištu.

Ako je ušteda na gore navedenim troškova veća od troškova uvođenja WMS-a u skladišno poslovanje WMS treba uvesti.

03 veljače 2009

Roba u komisiji

Nakon dužeg vremena ponovo smo tu.Ispričavam se na tako velikoj pauzi,ali tko god je radio u poslovima vezanima za logistiku,bez obzira radi li se o uvozu,distribuciji ili skladištu zna da je zadnji kvartal godine za većinu proizvoda udarni što se tiče posla i prometa,tako da mi je ostalo jako malo vremena za bilo što drugo.

Na temu današnjeg posta,a to je roba koja se nekome daje ili prima na komisiju,potaknulo me nekoliko mailova koje sam dobio.Razlika između klasične otpreme robe kupcu ili otpreme u komisiju je slijedeća:

Kod klasične isporuke uz robu šaljemo otpremnicu i ispostavljamo fakturu.Roba prelazi u vlasništvo kupca i prema njemu imamo novčano potraživanje.

Kod isporuke robe u komisiji sistem rada je takav da robu kupcu isporučimo sa međuskladišnicom.Roba se isporuči kupcu,ali u našem knjigovodstvu ona se tretira kao da je preseljena iz jednog u drugo NAŠE VLASTITO SKLADIŠTE.Nakon što protekne dogovoreni rok kupac radi tzv. odjavu,odnosno prijavljuje nam što je od dobivene robe prodao.Mi tek tada kupcu ispostavljamo fakturu SAMO ZA ROBU KOJU JE PRODAO,odnosno samo za robu s njegove odjave i sa datumom odjave.Tek od tog datuma počinju teći svi dogovoreni rokovi plaćanja.

Kupcu je takav način poslovanja daleko povoljniji jer najčešće ima duže rokove plaćanja za isporučenu robu.Također,nema rizika nekurentne robe,jer robu koja se ne prodaje jednostavno vrati dobavljaču.Kako fakturu dobije samo za robu koju je prodao potrebni iznosi za robu i sa njima povezani PDV su mu daleko manji,pa je i manji dio imovine vezan u zalihama.

Iako dobavljaču takav način rada donosi više posla,on mu otvara mogućnost ulaza u neke prodajne prostore u koje nije mogao ući klasičnim načinom.